פיזיותרפיה נשימתית למחלימי קורונה

פיזיותרפיה נשימתית

חרונה, מתרבים הדיווחים על שורת סיבוכים ונכויות מתמשכים המופיעים במחלימים ממחלת הקורונה, גם בקרב אלו שסבלו ממחלה קלה.

בשבועות האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת ובכתבי עת מדעיים דיווחים על אודות מטופלים אשר נדבקו בקורונה, ולאחר שהחלימו המשיכו לסבול במשך מספר שבועות או חודשים מתסמינים הקשורים למחלה. על אלו ניתן למנות עייפות וחולשה כרונית, קשיים בריכוז ואובדן זיכרון לטווח קצר, נזק ריאתי וקשיי נשימה מתמשכים ועוד.

גם בארץ נערכים כיום מספר מחקרים המנסים לתת מענה ייעודי לסוגיית סיבוכיה ארוכי הטווח של המחלה שכן אלו עלולים לטמון בחובם השלכות ניכרות על בריאות הציבור הרחב .כך למשל, מחקר ייעודי אשר מתקיים לאחרונה בבית החולים "שערי צדק" העלה שלפחות 50% מחולי הקורונה אשר נבדקו והחלימו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים גם שבועות עד חודשיים לאחר שהחלימו.

תופעות אלו מקשות מאוד על מחלימי קורונה לחזור לעבודה, לפעילות הרגילה ולשגרת החיים שהייתה להם לפני ההידבקות בקורונה.

מהי פיזיותרפיה נשימתית?

פיזיותרפיה נשימתית היא פיזיותרפיה שמטפלת בבעיות נשימה אקוטיות וכרוניות כתוצאה ממצבים שונים שמערבים את מערכת הנשימה כגון: פרוצדורה רפואית, ניתוח, טראומה או מחלה אקוטית או כרונית, שמערבת את דרכי הנשימה, בפרט קורונה.

המטרה של פיזיותרפיה נשימתית היא לעשות כל שאפשר כדי שהמטופל ינשום באופן האופטימלי שלו הוא יכול. כל זאת כדי שיוכל לקיים אורח חיים מלא ללא קוצר נשימה או זיהומים המחייבים מתן תרופות נוגדות זיהום וכמובן מחמירות ומסבכות את רמת החולי.

הפיזיותרפיסטים מתרגלים טכניקות שונות לפינוי ליחה, עובדים על הרחבת בית החזה כדי לאפשר נשימה מקסימלית ומאמנים ומדריכים את החולים בתרגולים לשיפור ניצולת החמצן שלהם.

מי זקוק לפיזיותרפיה נשימתית, פרט למחלימי קורונה?

פיזיותרפיה נשימתית למעשה מיועדת לכל אדם שסובל מפגיעה במערכת הנשימה ו/או מלונן על קשיי נשימה. בדרך כלל מחלות ריאה שונות ומחלות נוירולוגיות מסוימות עלולות להוביל לקשיי נשימה וצורך בפיזיותרפיה נשימתית.

להלן מצבים שכיחים הדורשים טיפולי פיזיותרפיה נשימתית:

  • COPD ברונכיט כרוני– מחלה זו לרוב נגרמת כתוצאה מעישון, אך לא בהכרח. אנשים עם המחלה מדווחים על קושי בנשימה בעיקר במאמץ, גם במאמץ קל.
  • ציסטיק פיברוזיס (CF) – מחלה גנטית תורשתית אשר בין היתר פוגעת בתפקודי הריאות. חולי CF סובלים משיעול כרוני, צפצופים בריאות וליחה מרובה. 
  • אסטמה- במצבי אסטמה טיפולי הפיזיותרפיה כוללים בעיקר הדרכה ותמיכה סימפטומטית מתאימה בזמן התלקחויות של המחלה לאורך החיים.
  • דלקת ריאות– במצבים של דלקת ריאות קשה מומלץ לשלב טיפולי פיזיותרפיה נשימתית לצורך ריפוי והחלמה אופטימאליים.
  • מטופלים המחלימים מניתוחי ריאה או מניתוחי בטן מורכבים.
  • אנשים לאחר אירוע מוחי או לאחר פגיעה גבוהה בחוט השדרה עלולים לחוות קשיים בנשימה וירידה בתפקוד מערכת הנשימה.

פיזיותרפיה נשימתית עד הבית

 Restart Therapyמציעה תוכניות שיקום נשימתי עבור אנשים עם ליקוי בתפקוד מערכת הנשימה מסיבות שונות. כל תכניות השיקום מועברות על ידי פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות מוסמכים, המתמחים בשיקום נשימתי ובעלי ניסיון קליני של שנים בתחום.

Restart Therapy מעניק טיפולי פיזיותרפיה נשימתית בבית המטופל הכוללים:

  1. איסוף מידע ורקע רפואי כולל מחלות רקע במטרה להבטיח שתוכנית הטיפול אכן מתחשבת במצב הרפואי הכללי של המטופל.
  2. הערכה ובדיקה על ידי פיזיותרפיסט מוסמך בעל הכשרה מתאימה. מטרת הבדיקה להעריך את היכולת הנשימתית של המטופל. קיים קשר ישיר בין תפקוד נשימתי ירוד לבין תפקוד כללי ירוד, לכן הבדיקה כוללת גם הערכה תפקודית.
  3. הסבר והדרכה ראשוניים -כבר בפגישה הראשונה, בתום הבדיקה, המטופל מקבל הסבר מקיף על המחלה שלו והדרכה לגבי דרכים יעילות להתמודדות יומיומית עם המחלה.
  4. תרגול אקטיבי תחת השגחה וסיוע של הפיזיותרפיסט/ית. במטרה לחזק את שרירי הנשימה ולשפר את כניסת האוויר לריאות.
  5. שינוי הרגלים ואורח חיים- הדרכה לגבי טכניקות להתמודדות יומיומית יעילה במצבים מאתגרים כמו נשימה יעילה במאמץ או תנוחות מקלות על קוצר נשימה בזמן התקף.
  6. ניקוז ריאת- במצבים בהם ישנה הצטברות של ליחה הפיזיותרפיסט יכול לסייע למטופל לפנות את הליחה מדרכי הנשימה באמצעות מניפולציה ידנית ושינויי תנוחה. 
  7. ניטור שוטף במהלך הטיפול על מנת לוודא שהתרגול אינו קשה מדי עבור המטופל או חלילה מסכן את מצבו.
  8. התאמת תוכנית תרגול אישית הכוללת פעילות גופנית וסדרת תרגילים. הצלחת הטיפול תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה של המטופל וביישום תוכנית התרגול שנבנתה עבורו. 

אם גם אתם החלמתם מקורונה וחווים קשיי נשימה או מכירים מישהו כזה בסביבתכם, אנו מזמינים אתכם להתקשר אלינו ולקבל ייעוץ טלפוני ממטפל מוסמך ללא עלות בטלפון שמספרו 077-9966400. לקבלת מידע על השירותים הנוספים שלנו בקרו באתר שלנו www.restart-therapy.co.il

Uncategorized בריאות דיור מוגן ובתי אבות ירושה צרכנות
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך לבחור משחקי חצר לגינה שלכם?
בכל שכונה נורמטיבית בישראל יש היום גני שעשועים. אלו צובעים את הנוף העירוני והחדגוני בכתמי צבע מושכים...
קרא עוד »
מרץ 07, 2021
מתכננים שיפוץ? כך תדעו אם יש צורך בהיתר לשיפוץ מבנה
לא פעם אנשים מגיעים למסקנה כי הבית שלכם זקוק לשיפוץ. הדבר יכול להיות מחמת שתי סיבות. הראשונה והנפוצה...
קרא עוד »
נוב 28, 2020
דיאטה דלת פחמימות למי היא מתאימה ולמי פחות?
כבר שנים שאנחנו רואים גלים אופנתיים של סוגי דיאטות שונים ואחד הפופולריים הוא הסוג שמפחית פחמימות עד...
קרא עוד »
אוג 25, 2017